Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer

Dimension: px
Commencer à balayer dès la page:

Download "Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer"

Transcription

1 Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer Le programme de subventions Grand Challenges Explorations est à la recherche d idées audacieuses et novatrices pour résoudre les plus grands défis en matière de santé mondiale et de développement. Une idée excellente. Deux pages à remplir. Il n en faut pas plus. Lancé par la Fondation Bill & Melinda Gates en 2008, le programme Grand Challenges Explorations a déjà octroyé des subventions à plus de 800 chercheurs de presque 50 pays. Trente subventions (décrites à l intérieur) ont été attribuées à des chercheurs en Afrique. Le programme de subventions est ouvert aux innovateurs issus de toute discipline, de tout niveau d expérience, aux étudiants comme aux professeurs titulaires, et de toute organisation : universités, laboratoires gouvernementaux, instituts de recherche, organisations à but non-lucratif et entreprises privées. Le programme Grand Challenges Explorations est simple. Le formulaire de demande de deux pages est soumis en ligne et les subventions accordées sont choisies environ six mois après la date de clôture. Aucune donnée préliminaire n est requise, nous récompensons tout simplement les idées audacieuses particulièrement prometteuses. Les subventions initiales sont de l ordre de $ US chacune. Les projets réussis ont la possibilité de recevoir une subvention additionnelle pouvant aller jusqu à un million de dollars US. Dr. Fredros Okumu de l Institut de santé Ifakara en Tanzanie a été l heureux bénéficiaire d une telle subvention, qui lui a permis d étendre sa recherche au domaine de l utilisation d infrastructures extérieures pour piéger les moustiques porteurs du paludisme. english to follow

2 Il y a deux cycles de demande par an. Le prochain cycle de Grand Challenges Explorations commencera en mars 2013 et traitera des sujets suivants : Nouvelles approches dans les domaines de modélisation de systèmes, des méthodes de diagnostic et des médicaments pour soigner certaines maladies tropicales négligées. Innovations permettant des économies de main-d œuvre pour les petites exploitantes agricoles. Pour plus d informations sur le programme Grand Challenges Explorations, veuillez consulter Les projets en Afrique ci-dessous sont subventionnés par le programme Grand Challenges Explorations : Conception et réalisation d une plateforme bioinformatique dédiée aux problèmes de résistance aux médicaments contre le VIH Odile Ouwe Missi Oukem, Centre international de référence Chantal Biya, Cameroun Odile Ouwe Missi Oukem développe une suite d outils logiciels permettant de gérer et d analyser les données biologiques, cliniques et épidémiologiques collectées sur des patients africains infectés par le VIH ; le projet aide ainsi à mieux étudier la résistance du VIH aux médicaments antirétroviraux. Système de contrôle sentinelle des taux de perte de vaccins K.O. Antwi-Agyei, Programme élargi de vaccination, Ghana K.O. Antwi-Agyei crée un système de contrôle pour évaluer la gestion des vaccins, afin de mettre en place de nouvelles mesures qui peuvent réduire les pertes à divers endroits de la chaîne d approvisionnement des vaccins au Ghana. Test rapide de détection d urine au moyen d une bandelette réactive pour le dépistage du paludisme Uri Selome McKakpo, Université du Ghana, Ghana Uri Selome McKakpo développe un test rapide de détection d urine au moyen d une bandelette réactive qui utilise les anticorps monoclonaux pour détecter la présence de parasites antigènes présents dans l urine d individus infectés.

3 À l aide de cette technologie, l équipe espère créer un nouveau test de diagnostic du paludisme, qui nécessiterait une formation minimale et qui ne dépendrait pas d échantillons de sang prélevés de façon invasive. Étude du taux d ARNi nécessaire à la limitation des effets néfastes de la biosynthèse des aflatoxines Amos Alakonya, Université Jomo Kenyatta d agriculture et de technologie, Kenya Amos Alakonya crée du maïs transgénique avec des concepts d ARN interférant, ciblant ainsi les enzymes clés de la biosynthèse de l aflatoxine et de la stérigmatocystine, dans le but d éviter la synthèse de ces toxines par les champignons Aspergillus. Meilleur emploi des ressources halieutiques sous-utilisées pour réduire l anémie chez les femmes enceintes dans les milieux ruraux Margaret Kabahenda, Université de Makerere, Kenya Margaret Kabahenda, aux côtés de Barbara Stoeker de l Université de l État d Oklahoma aux États-Unis, travaille en collaboration avec les centres de santé locaux afin de fournir aux femmes enceintes des coupons de rations alimentaires de mukene (poisson argenté) à faible coût ; le but étant de pousser les femmes à utiliser les services de périnatalité et à réduire leur risque d anémie. Un «contraceptif oral» pour les moustiques anophèles mâles Luna Kamau, Institut de recherche médicale du Kenya, Kenya Luna Kamau nourrit les moustiques anophèles mâles avec des aliments spécifiques, afin de lutter contre les densités de populations de moustiques et de réduire la transmission du paludisme. Utilisation d extrait de racine de Senecio lyratipartitus après ablution anale Asafu Maradufu, Université d Afrique de l Est, Baraton, Kenya Asafu Maradufu supervise la production d un gel désinfectant pour les mains fabriqué à partir d extraits de Senecio lyratipartitus. Ce désinfectant réduit les contaminations associées aux ablutions anales pratiquées dans certaines communautés.

4 Contrôle biologique des phlébotomes à l aide de champignons à vie autonome Peter Ngure, Université de Daystar, Kenya Peter Ngure développe un contrôle biologique des phlébotomes à l aide de champignons présents localement dans le sol au Kenya. Ces champignons, qui s attachent comme des parasites aux insectes adultes et aux larves et les tuent, seront récoltés et mis en culture de façon à pouvoir en isoler les souches virulentes capables d éradiquer les phlébotomes, responsables de la propagation de la leishmaniose viscérale. Diagnostic du paludisme à l aide de fer et de plasma Jackie Obey, Université d Afrique de l Est, Baraton, Kenya Jackie Obey teste l efficacité d un test de diagnostic du paludisme : de petites quantités de sang sont mélangées à une solution ferrique pour créer des couleurs vives, indiquant alors la quantité d une certaine protéine libérée par le parasite du paludisme. Unité de séchage des céréales pour combattre leur contamination par les aflatoxines Meshack Obonyo, Université Egerton à Njoro, Kenya et Aman Bonaventure, Université de Masinde Muliro, Kenya Meshack Obonyo et Aman Bonaventure travaillent sur le développement d une unité de séchage des céréales simple d utilisation, rentable, à énergie solaire pour prévenir la contamination des céréales stockées par les aflatoxines. Projet en cours : la résistance au VIH dans les populations africaines est peut-être liée aux caractéristiques génotypiques du diabète de type 2 Elijah Songok, Institut de recherche médicale du Kenya, Kenya Elijah Songok se base sur des recherches préliminaires effectuées chez les travailleurs du sexe et cherche à comprendre comment les marqueurs génétiques pour le diabète de type 2 peuvent expliquer une résistance naturelle au VIH.

5 Cartographie de la maladie et typage viral Aurelius Wakube, Université Egerton, Kenya Aurelius Wakube essaie de cartographier les évolutions géographiques des cas de polio au Kenya, afin de pouvoir développer des modèles de prévisions de l évolution future de la maladie et un génotypage de ces diverses souches de polio ; la mise au point ultérieure de stratégies efficaces vise à éradiquer cette maladie. Détection simultanée de 21 agents pathogènes respiratoires Lilian Waiboci, Centres de contrôle et de prévention des maladies, Kenya Lilian Waiboci utilise une nouvelle technologie lui permettant de détecter des spécimens respiratoires issus d hôpitaux au Kenya afin de dépister des pathogènes, des bactéries et des virus qui causent des maladies des voies respiratoires inférieures ; cette étude permettra un meilleur suivi des pathogènes en circulation et des traitements plus efficaces peuvent être développés. Hydrogel «nano-éponge» à base de zéolithe pour la contraception Benson Wamalwa, Université de Nairobi, Kenya Benson Wamalwa travaille sur le développement et l essai d un gel vaginal contenant des nanoparticules de zéolithe qui absorbent le fructose présent dans le sperme. En «épongeant» le fructose, ce gel prive le sperme de l énergie dont il a besoin pour sa motilité. Si ce projet aboutit, le gel pourrait être utilisé comme contraceptif non hormonal peu coûteux. Standard pour l utilisation de l énergie solaire passive pour les chambres de stockage de vaccins Loriana Dembele, Eau et Vie Ji-Duma, Mali Loriana Dembele développe de nouvelles directives architecturales pour la conception de chambres de stockage de vaccins dans les climats chauds : les recommandations couvrent la nécessité de développer des technologies bioclimatiques qui utilisent l énergie solaire passive afin de maintenir les vaccins aux températures recommandées.

6 Système robotique d assistance santé pour la gestion raisonnée des montées de fièvre parmi les populations nomades Oladele Akogun, Fondation du patrimoine commun, Nigeria Oladele Akogun développe un «kit fièvre» destiné aux populations nomades, afin de les aider à diagnostiquer avec précision les fièvres et à les traiter de façon à réduire la mortalité et la résistance aux médicaments. Le système sera équipé d outils de diagnostic simples et d instructions préenregistrées dans la langue maternelle pour aider les soignants nomades à pouvoir distinguer entre le paludisme et d autres causes de fièvre ; le dispositif comprendra aussi des traitements médicamenteux appropriés aux maladies diagnostiquées. Diminution remarquable de la transmission du paludisme Lawrence Braack, Université de Pretoria, Afrique du Sud Lawrence Braack cherche à démontrer que les moustiques porteurs du paludisme en Afrique piquent surtout aux chevilles et aux pieds ; en se protégeant les jambes et les pieds avec des anti-moustiques et des insecticides, les personnes actives à l extérieur à la tombée du jour peuvent vraiment se protéger contre le paludisme. Formulation de molécules antivirales dans les muqueuses grâce à une transduction plasmique des bactériophages dans les populations bactériennes endogènes aux muqueuses Leonard Damelin, Service du laboratoire de santé publique, Afrique du Sud Leonard Damelin tente de déterminer si les molécules anti-vih peuvent être introduites par des bactériophages dans les bactéries Lactobacillus, que l on trouve en général dans le col de l utérus et le vagin de femmes en bonne santé. Les bactéries Lactobacillus se sont révélées être une barrière naturelle contre les infections au VIH ; l introduction de molécules anti-vih pourrait renforcer davantage cette barrière protectrice.

7 Développement d un vaporisateur d intérieur pour contrôler la transmission du paludisme Walter Focke, Université de Pretoria, Afrique du Sud Walter Focke analyse la dégradation des insecticides lorsqu ils sont vaporisés sur une surface intérieure et enquête sur l efficacité d une combinaison synergique d insecticides efficaces avec de la peinture pour créer un «revêtement» qui pourrait ralentir cette désintégration et en augmenter la stabilité. Divers contraceptifs progestatifs et le VIH-1 Janet Hapgood, Université de Cape Town, Afrique du Sud Janet Hapgood utilise différents modèles de préparation ex vivo de cellules souches épithéliales et des explants de tissu du col utérin afin d étudier comment les différentes progestines présentes dans les contraceptifs peuvent réduire la vulnérabilité à l infection au VIH et influencer la transmission du VIH. Étude des enzymes de traitement du mycothiol comme cibles potentielles de médicaments antimycobactériens Anwar Jardine, Université de Cape Town, Afrique du Sud Anwar Jardine tente de déstabiliser la voie biosynthétique du mycothiol, enzyme produite par le bacille de la tuberculose et jouant le rôle de composé chimique protecteur. En se concentrant sur ce processus métabolique, Jardine espère éliminer les infections de tuberculose latentes, voire rendre la maladie plus sensible aux médicaments existants. Nouvelle façon attaquer la tuberculose grâce aux aptamères et à la nanotechnologie Boitumelo Semete, Conseil de recherche scientifique et industrielle (CSIR), Afrique du Sud Boitumelo Semete travaille avec des collaborateurs sur le développement de «nanoparticules aux propriétés collantes», qui s accrochent tout particulièrement aux cellules infectées par l agent bactérien de la tuberculose et se dégradent lentement pour former des substances médicamenteuses antituberculeuses. Cette approche pourrait optimiser l efficacité des thérapies actuelles.

8 Capteurs d oxymétrie de pouls à faible coût pour les milieux à faibles ressources John Wyatt, Éducation et technologie sans électricité, Afrique du Sud John Wyatt développe un capteur d oxymètre de pouls durable et à faible coût pour être utilisé avec un oxymètre de pouls «à manivelle» afin de contrôler les niveaux de saturation d oxygène dans le sang des nouveau-nés, des enfants malades et des mères accouchant par césarienne, dans les milieux à faibles ressources. Dispositif anti-moustiques basé sur la fermentation Peter Lubega Yiga, Fondation AdhocWorks, Afrique du Sud Peter Lubega Yiga teste l efficacité d un mélange aqueux non-toxique, placé dans des petits récipients d usage courant, et qui repousse les moustiques grâce aux vapeurs de dioxyde de carbone et d alcool qu il dégage. Utilisation d infrastructures extérieures pour éradiquer le paludisme Fredros Okumu, Institut de santé Ifakara, Tanzanie Fredros Okumu construit des sites extérieurs avec des leurres pour attirer et piéger les moustiques porteurs du paludisme ; il s en sert pour développer un modèle de localisation géographique optimal des dispositifs. M. Okumu effectue aussi un essai dans un village pour tester l efficacité des leurres dans la diminution de la transmission du paludisme. Reproduction et élevage de sauterelles Nsenene comme source de protéines Jacob Godfrey Agea, Université de Makerere, Ouganda Jacob Godfrey élève des sauterelles Nsenene, source riche en protéines ; il les transforme ensuite en farine ou en additif pour d autres aliments comme les céréales et les graines.

9 Implication du secteur privé dans la prévention de la transmission du VIH de la mère à l enfant en Ouganda : un essai randomisé pour évaluer l accès au dépistage du VIH et aux traitements antirétroviraux Anthony Mbonye, Réseau de recherche sur les maladies tropicales, Ouganda Anthony Mbonye détermine la faisabilité et l efficacité de l utilisation de sages-femmes du secteur privé pour fournir un dépistage du VIH et des médicaments antirétroviraux, dans le but de diminuer la transmission du VIH de la mère à l enfant. Immunisation maternelle pour protéger les nourrissons du paludisme Margaret Njoroge et Thomas Egwang, Laboratoires Med Biotech, Ouganda Margaret Njoroge et Thomas Egwang développent et testent un vaccin intranasal en deux doses, destiné aux jeunes femmes avant la grossesse et après l accouchement, dans le but de conférer une immunité contre le paludisme à leurs bébés. Moyen novateur d enrayer les moustiques porteurs du paludisme Jasper Ogwal-Okeng, Université de Makerere, Ouganda Jasper Ogwal-Okeng s intéresse aux plantes insectivores dans le but d étudier leur propension à réduire la population des moustiques et leurs larves. Ogwal-Okeng étudiera la quantité optimale et le placement idéal de telles plantes et en mesurera les effets ultérieurs sur les populations de moustiques et leurs larves, afin d affiner encore plus cette méthode de contrôle vectorielle. Élimination pré-saisonnière des infections au paludisme Sungano Mharakurwa, Institut du paludisme, Zambie Sungano Mharakurwa profite de la période «hors-saison» du paludisme pour identifier les porteurs asymptomatiques du parasite en utilisant un outil de diagnostic simple, non-invasif, et qui peut être facilement utilisé par les travailleurs communautaires dans les villages. Les porteurs seront traités afin d éliminer le parasite et avant qu il ne soit transmis pendant la saison pluvieuse, moment propice à l augmentation des cas de paludisme.

10 Pour en savoir plus sur les projets innovateurs, les possibilités actuelles de subventions et les détails des dossiers de candidature, veuillez consulter le site suivant : Guidée par la conviction que chaque vie a la même valeur, la Fondation Bill & Melinda Gates s efforce d aider tout un chacun à mener une vie saine et productive. Dans les pays en voie de développement, la Fondation s emploie à améliorer la santé des populations et à leur offrir la chance d échapper à la faim et à l extrême misère. Aux États-Unis, elle œuvre pour que tous, et particulièrement les personnes les plus démunies, aient accès à ce dont elles ont besoin pour réussir leurs études et leur vie. Le siège social de la Fondation est situé à Seattle, dans l état de Washington. Sa gestion est assurée par Jeff Raikes, P.-D.G, et William H. Gates Sr., co-président, sous la direction de Bill et Melinda Gates et de Warren Buffett. Pour plus d informations sur la Bill & Melinda Gates Foundation veuillez consulter notre site : Bill & Melinda Gates Foundation. Tous droits réservés. Bill & Melinda Gates Foundation est une marque déposée aux États-Unis et dans d autres pays.

11 An Invitation to Innovators in Africa The Grand Challenges Explorations grant program seeks bold ideas from innovative thinkers to solve the greatest challenges in global health and development. One great idea. Two pages to fill out. That s all it takes. Launched by the Bill & Melinda Gates Foundation in 2008, Grand Challenges Explorations has already awarded grants to more than 800 researchers from almost 50 countries. Thirty grants (described inside) have been awarded to researchers in Africa. The grant program is open to innovators from any discipline; at any level of experience, from student to tenured professor; and from any organization, including colleges and universities, government laboratories, research institutions, non-profit organizations, and for-profit companies. Grand Challenges Explorations is a streamlined program. Two-page applications are submitted online, and winning grants are chosen approximately six months from the submission deadline. No preliminary data is required we simply reward bold ideas that show great promise. Initial grants are for $100,000 each. Projects showing success have the opportunity to receive additional funding of up to $1 million. Tanzania grantee Dr. Fredros Okumu of the Ifakara Health Institute was awarded such additional funding to expand his research into using outdoor infrastructures to trap malarial mosquitoes. There are two application rounds each year. The next round of Grand Challenges Explorations will open in March 2013, and will include the following two topics: New Approaches in Model Systems, Diagnostics, and Drugs for Specific Neglected Tropical Diseases Labor Saving Innovations for Women Smallholder Farmers For more information about Grand Challenges Explorations, please visit

12 The following are funded Grand Challenges Explorations projects from Africa: Design and Setting-up of a Bioinformatics Platform Dedicated to HIV Drug Resistance Problems Odile Ouwe Missi Oukem, Centre International de Reference Chantal Biya, Cameroon Odile Ouwe Missi Oukem is developing a suite of computer tools to manage and analyze biological, clinical and epidemiological data collected from African HIV-infected patients to better study HIV resistance to antiretroviral drugs. Vaccine Wastage Sentinel Monitoring System K.O. Antwi-Agyei, Expanded Programme on Immunization, Ghana K.O. Antwi-Agyei is creating a monitoring system to assess the management of vaccines in order to create new measures that can reduce wastage at various points in the vaccine supply chain in Ghana. Rapid Urine-Based Dipstick Test for Diagnosis of Malaria Uri Selome McKakpo, University of Ghana, Ghana Uri Selome McKakpo is developing a rapid dipstick test that utilizes monoclonal antibodies to detect parasite antigens present in urine of infected individuals. Using this technology, the team hopes to create a new diagnostic test for malaria that requires minimal training to use and does not depend on invasive blood samples. RNAi of the Rate Limiting Aflatoxin Biosynthesis Steps Amos Alakonya, Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology, Kenya Amos Alakonya is creating transgenic maize with RNA interfering constructs targeting key aflatoxin and sterigmatocystin biosynthesis enzymes in an effort to prevent synthesis of these toxins by Aspergillus fungi.

13 Underutilized Fish to Reduce Anemia in Rural Pregnant Women Margaret Kabahenda, Makerere University, Kenya Margaret Kabahenda, along with Barbara Stoeker of Oklahoma State University in the U.S., is working through local health centers to provide pregnant women with coupons for a low-cost ration of Mukene (silver fish) to entice them to use prenatal services and reduce their risk for anemia. An Oral Contraceptive For Male Anopheles Mosquitoes Luna Kamau, Kenya Medical Research Institute, Kenya Luna Kamau is feeding selected compounds to male Anopheles mosquitoes in an effort to control mosquito population densities and reduce malaria transmission. Using Senecio lyratipartitus Extract After Anal Ablution Asafu Maradufu, University of Eastern Africa, Baraton, Kenya Asafu Maradufu is producing a gel-based disinfectant from plant extracts of Senecio lyratipartitus which can be applied to hands. This disinfectant will reduce contamination associated with the practice of anal ablution among certain communities. Biological Control For Sand Flies Using Free-Living Fungi Peter Ngure, Daystar University, Kenya Peter Ngure is developing a biological control for sand flies using fungi found in the local soil in Kenya. These fungi, which attach like parasites onto adult insects and larvae and kill them, will be harvested and cultured to isolate virulent strains that can eradicate sand flies, which are responsible for the spread of visceral leishmaniasis. Malaria Diagnosis Using Iron and Plasma Jackie Obey, University of Eastern Africa, Baraton, Kenya Jackie Obey is testing the efficacy of a diagnostic test for malaria in which small amounts of blood are mixed with an iron solution to create vibrant colors that indicate the amount of a protein released by the malaria parasite.

14 Cereal Drying Unit To Combat Aflatoxin Contamination Meshack Obonyo, Egerton University Njoro, Kenya and Aman Bonaventure, Masinde Muliro University, Kenya Meshack Obonyo and Aman Bonaventure are developing a simple, cost-effective, solar-powered grain drying unit for prevention of aflatoxin contamination in stored grain. A Developing Story: HIV Resistance Among African Populations May be Linked to Genotypic Traits of Type 2 Diabetes Elijah Songok, Kenya Medical Research Institute, Kenya Elijah Songok is researching preliminary findings from studies of sex workers that natural resistance to HIV may be linked to genetic markers for type 2 diabetes. Mapping the Disease and Typing the Virus Aurelius Wakube, Egerton University, Kenya Aurelius Wakube is mapping geographical patterns in polio cases in Kenya to develop models for predicting future patterns of the disease, and performing genetic typing of these polio strains to develop effective approaches for eradicating the disease. Simultaneous Screening for 21 Respiratory Pathogens Lilian Waiboci, Centers for Diseases Control and Prevention, Kenya Lilian Waiboci is using new technology to screen respiratory specimens from hospitals in Kenya for pathogens, bacteria and viruses that cause lower respiratory tract illnesses to allow for better tracking of circulating pathogens and inform more effective treatments. A Zeolite Hydrogel Nano-Mop For Contraception Benson Wamalwa, University of Nairobi, Kenya Benson Wamalwa is developing and testing a vaginal gel that contains zeolite nanoparticles which soak up the fructose present in semen. By mopping up the fructose, this gel will rob sperm of the energy needed for motility. If successful, the gel could be used as an inexpensive, nonhormonal contraceptive.

15 A Passive Solar Thermal Standard for Vaccine Storage Rooms Loriana Dembele, Eau et Vie Ji-Duma, Mali Loriana Dembele is developing new architectural and construction guidelines for vaccine storage rooms in hot climates that incorporate passive solar thermal technologies to keep vaccines at recommended temperatures. Robotic Health Assistant for Rational Management of Fevers among Nomads Oladele Akogun, Common Heritage Foundation, Nigeria Oladele Akogun is developing a fever kit for use among nomadic populations to help them accurately diagnose and treat fevers in a way that reduces mortality and drug resistance. The device will be equipped with simple diagnostic tools and prerecorded treatment instructions in the native language to help nomadic caregivers distinguish between malaria and other causes of fevers, and will also contain drug treatments appropriate to the diagnosed illness. Quantum Improvement in Reducing Malaria Transmission Lawrence Braack, University of Pretoria, South Africa Lawrence Braack seeks to demonstrate that malarial mosquitoes in Africa have a strong preference for biting on ankles and feet, and by protecting the lower legs and feet of people who are active outdoors in the early evening with repellants and insecticides, a major reduction in malaria transmission can be achieved. Expression of Anti-Viral Molecules Within the Mucosal Milieu via Bacteriophage-Mediated Plasmid Transduction of Endogenous Mucosal Bacterial Populations Leonard Damelin, National Health Laboratory Service, South Africa Leonard Damelin is investigating whether anti-hiv molecules can be introduced via bacteriophages into Lactobacillus bacteria typically found in the cervix and vagina of healthy women. Lactobacillus bacteria have been found to provide a natural barrier against HIV infection, and introducing anti-hiv molecules could further fortify this protective barrier.

16 Development of Indoor Spray to Control Malaria Transmission Walter Focke, University of Pretoria, South Africa Walter Focke is investigating how insecticides degrade when applied on an indoor surface, and is researching whether combining effective insecticides with paint to create a whitewash can mitigate this disintegration and enhance stability. Different Progestin Contraceptives and HIV-1 Janet Hapgood, University of Cape Town, South Africa Janet Hapgood is using ex vivo primary epithelial cell models and cervical tissue explants to investigate how different progestins currently used in contraceptives might affect susceptibility to and transmission of HIV-1. Mycothiol Processing Enzymes as Potential Anti-Mycobacterial Drug Targets Anwar Jardine, University of Cape Town, South Africa Anwar Jardine is attempting to disrupt the biosynthetic pathway of mycothiol, which is produced by the tuberculosis bacterium as a protective chemical compound. By targeting this metabolic pathway, Jardine hopes to eliminate latent tuberculosis or make it more vulnerable to existing drugs. A Novel Way of Targeting TB using Aptamers and Nanotechnology Boitumelo Semete, Council for Scientific and Industrial Research (CSIR), South Africa Boitumelo Semete is working with collaborators to develop sticky nanoparticles that specifically attach to cells infected with the bacterial agent of Tuberculosis and slowly degrade to release anti-tuberculosis drugs. This approach could optimize the effectiveness of current therapies. Low-cost Pulse Oximetry Probes for Low Resource Settings John Wyatt, Power-free Education and Technology, South Africa John Wyatt is developing a durable, low-cost pulse oximetry probe for use with a wind-up pulse oximeter to monitor oxygen saturation levels in the blood of newborns, sick children and mothers undergoing cesarean section in low resource settings.

17 Fermentation Based Mosquito Repelling Device Peter Lubega Yiga, AdhocWorks Foundation, South Africa Peter Lubega Yiga is testing the efficacy of small household containers in which a non-toxic formulation is mixed with water, releasing carbon dioxide and alcohol vapors as a way to repel mosquitoes. Using Outdoor Infrastructure for Malaria Eradication Fredros Okumu, Ifakara Health Institute, Tanzania Fredros Okumu is fabricating outdoor decoy sites to attract and trap malarial mosquitoes, developing a location model to guide optimal placement of the devices, and also conducting a village trial to test the efficacy of the decoys in reducing malaria transmission. Breeding and Rearing Nsenene Grasshoppers as Protein Source Jacob Godfrey Agea, Makerere University, Uganda Jacob Godfrey Agea is breeding Nsenene grasshoppers, which are a rich source of protein, to mill them for use as a flour or additive in other foods such as cereals and grains. Involving the Private Sector in the Prevention of Mother-to-Child Transmission of HIV in Uganda: A Randomised Trial to Evaluate Access to HIV Testing and Anti-Retroviral Treatment Anthony Mbonye, Tropical Disease Research Network, Uganda Anthony Mbonye is assessing the feasibility and effectiveness of using private sector midwives to provide HIV testing and antiretroviral drugs in an effort to reduce mother-to-child transmission of HIV. Maternal Immunization to Protect Infants Against Malaria Margaret Njoroge and Thomas Egwang, Med Biotech Laboratories, Uganda Margaret Njoroge and Thomas Egwang are developing and testing an intranasal vaccine to be administered to young women before pregnancy, and again after childbirth, in an effort to confer anti-malarial immunity in their babies.

18 A Novel Way of Controlling Malaria Transmitting Mosquitoes Jasper Ogwal-Okeng, Makerere University, Uganda Jasper Ogwal-Okeng is researching whether the insect-eating plants can reduce the population of mosquitoes and their larvae. Ogwal-Okeng will study optimal numbers and placement of such plants and record subsequent impact on mosquito and larvae populations to further refine this vector control method. Pre-Season Elimination of Malaria Infections Sungano Mharakurwa, Malaria Institute, Zambia Sungano Mharakurwa is taking advantage of the malaria off-season to identify asymptomatic carriers of the parasite using a simple, non-invasive diagnostic tool which can be easily used by village community workers. Carriers will be treated to eliminate the parasite before it can be transmitted during the rainy season, when malaria cases increase.

19 To learn more about innovative projects, current grant opportunities, and details on how to apply, visit: Guided by the belief that every life has equal value, the Bill & Melinda Gates Foundation works to help all people lead healthy, productive lives. In developing countries, it focuses on improving people s health and giving them the chance to lift themselves out of hunger and extreme poverty. In the United States, it seeks to ensure that all people especially those with the fewest resources have access to the opportunities they need to succeed in school and life. Based in Seattle, Washington, the foundation is led by CEO Jeff Raikes and Co-chair William H. Gates Sr., under the direction of Bill and Melinda Gates and Warren Buffett Bill & Melinda Gates Foundation. All Rights Reserved. Bill & Melinda Gates Foundation is a registered trademark in the United States and other countries.

Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer

Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer Nous invitons tous les innovateurs en Afrique à participer Le programme de subventions Grand Challenges Explorations est à la recherche d idées audacieuses et novatrices pour résoudre les plus grands défis

Plus en détail

Présentation par François Keller Fondateur et président de l Institut suisse de brainworking et M. Enga Luye, CEO Belair Biotech

Présentation par François Keller Fondateur et président de l Institut suisse de brainworking et M. Enga Luye, CEO Belair Biotech Présentation par François Keller Fondateur et président de l Institut suisse de brainworking et M. Enga Luye, CEO Belair Biotech Le dispositif L Institut suisse de brainworking (ISB) est une association

Plus en détail

Instructions Mozilla Thunderbird Page 1

Instructions Mozilla Thunderbird Page 1 Instructions Mozilla Thunderbird Page 1 Instructions Mozilla Thunderbird Ce manuel est écrit pour les utilisateurs qui font déjà configurer un compte de courrier électronique dans Mozilla Thunderbird et

Plus en détail

How to Login to Career Page

How to Login to Career Page How to Login to Career Page BASF Canada July 2013 To view this instruction manual in French, please scroll down to page 16 1 Job Postings How to Login/Create your Profile/Sign Up for Job Posting Notifications

Plus en détail

Frequently Asked Questions

Frequently Asked Questions GS1 Canada-1WorldSync Partnership Frequently Asked Questions 1. What is the nature of the GS1 Canada-1WorldSync partnership? GS1 Canada has entered into a partnership agreement with 1WorldSync for the

Plus en détail

iqtool - Outil e-learning innovateur pour enseigner la Gestion de Qualité au niveau BAC+2

iqtool - Outil e-learning innovateur pour enseigner la Gestion de Qualité au niveau BAC+2 iqtool - Outil e-learning innovateur pour enseigner la Gestion de Qualité au niveau BAC+2 134712-LLP-2007-HU-LEONARDO-LMP 1 Information sur le projet iqtool - Outil e-learning innovateur pour enseigner

Plus en détail

Application Form/ Formulaire de demande

Application Form/ Formulaire de demande Application Form/ Formulaire de demande Ecosystem Approaches to Health: Summer Workshop and Field school Approches écosystémiques de la santé: Atelier intensif et stage d été Please submit your application

Plus en détail

affichage en français Nom de l'employeur *: Lions Village of Greater Edmonton Society

affichage en français Nom de l'employeur *: Lions Village of Greater Edmonton Society LIONS VILLAGE of Greater Edmonton Society affichage en français Informations sur l'employeur Nom de l'employeur *: Lions Village of Greater Edmonton Society Secteur d'activité de l'employeur *: Développement

Plus en détail

Sub-Saharan African G-WADI

Sub-Saharan African G-WADI Sub-Saharan African G-WADI Regional chapter of the Global network on Water and Development Information for Arid Lands Prof. Cheikh B. Gaye G-WADI Workshop 20-21 April 2010 Dakar, Senegal 35 participants

Plus en détail

Comprendre l impact de l utilisation des réseaux sociaux en entreprise SYNTHESE DES RESULTATS : EUROPE ET FRANCE

Comprendre l impact de l utilisation des réseaux sociaux en entreprise SYNTHESE DES RESULTATS : EUROPE ET FRANCE Comprendre l impact de l utilisation des réseaux sociaux en entreprise SYNTHESE DES RESULTATS : EUROPE ET FRANCE 1 Objectifs de l étude Comprendre l impact des réseaux sociaux externes ( Facebook, LinkedIn,

Plus en détail

Quick Start Guide This guide is intended to get you started with Rational ClearCase or Rational ClearCase MultiSite.

Quick Start Guide This guide is intended to get you started with Rational ClearCase or Rational ClearCase MultiSite. Rational ClearCase or ClearCase MultiSite Version 7.0.1 Quick Start Guide This guide is intended to get you started with Rational ClearCase or Rational ClearCase MultiSite. Product Overview IBM Rational

Plus en détail

ETABLISSEMENT D ENSEIGNEMENT OU ORGANISME DE FORMATION / UNIVERSITY OR COLLEGE:

ETABLISSEMENT D ENSEIGNEMENT OU ORGANISME DE FORMATION / UNIVERSITY OR COLLEGE: 8. Tripartite internship agreement La présente convention a pour objet de définir les conditions dans lesquelles le stagiaire ci-après nommé sera accueilli dans l entreprise. This contract defines the

Plus en détail

that the child(ren) was/were in need of protection under Part III of the Child and Family Services Act, and the court made an order on

that the child(ren) was/were in need of protection under Part III of the Child and Family Services Act, and the court made an order on ONTARIO Court File Number at (Name of court) Court office address Applicant(s) (In most cases, the applicant will be a children s aid society.) Full legal name & address for service street & number, municipality,

Plus en détail

FÉDÉRATION INTERNATIONALE DE NATATION Diving

FÉDÉRATION INTERNATIONALE DE NATATION Diving QUALIFICATION SYSTEM - 2 ND SUMMER YOUTH OLYMPIC GAMES - NANJING 2014 FÉDÉRATION INTERNATIONALE DE NATATION Diving A. Events (5) MEN S EVENTS (2) WOMEN S EVENTS (2) MIXED EVENTS (2) 3m individual springboard

Plus en détail

Nouveautés printemps 2013

Nouveautés printemps 2013 » English Se désinscrire de la liste Nouveautés printemps 2013 19 mars 2013 Dans ce Flash Info, vous trouverez une description des nouveautés et mises à jour des produits La Capitale pour le printemps

Plus en détail

CEPF FINAL PROJECT COMPLETION REPORT

CEPF FINAL PROJECT COMPLETION REPORT CEPF FINAL PROJECT COMPLETION REPORT I. BASIC DATA Organization Legal Name: Conservation International Madagascar Project Title (as stated in the grant agreement): Knowledge Management: Information & Monitoring.

Plus en détail

ANRS-FUNDED RESEARCH IN THE DEVELOPING WORLD

ANRS-FUNDED RESEARCH IN THE DEVELOPING WORLD ANRS-FUNDED RESEARCH IN THE DEVELOPING WORLD Brazil Burkina Faso (Bobo Dioulasso) Cambodia (Phnom Penh) Cameroon (Yaounde) Côte d Ivoire (Abidjan) Senegal (Dakar) Vietnam (Ho Chi Minh City) South Africa,

Plus en détail

Quatre axes au service de la performance et des mutations Four lines serve the performance and changes

Quatre axes au service de la performance et des mutations Four lines serve the performance and changes Le Centre d Innovation des Technologies sans Contact-EuraRFID (CITC EuraRFID) est un acteur clé en matière de l Internet des Objets et de l Intelligence Ambiante. C est un centre de ressources, d expérimentations

Plus en détail

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION. Brussels, 18 September 2008 (19.09) (OR. fr) 13156/08 LIMITE PI 53

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION. Brussels, 18 September 2008 (19.09) (OR. fr) 13156/08 LIMITE PI 53 COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION Brussels, 18 September 2008 (19.09) (OR. fr) 13156/08 LIMITE PI 53 WORKING DOCUMENT from : Presidency to : delegations No prev. doc.: 12621/08 PI 44 Subject : Revised draft

Plus en détail

Exemple PLS avec SAS

Exemple PLS avec SAS Exemple PLS avec SAS This example, from Umetrics (1995), demonstrates different ways to examine a PLS model. The data come from the field of drug discovery. New drugs are developed from chemicals that

Plus en détail

SMALL CITY COMMERCE (EL PEQUEÑO COMERCIO DE LAS PEQUEÑAS CIUDADES)

SMALL CITY COMMERCE (EL PEQUEÑO COMERCIO DE LAS PEQUEÑAS CIUDADES) CIUDADES) ES/08/LLP-LdV/TOI/149019 1 Project Information Title: Project Number: SMALL CITY COMMERCE (EL PEQUEÑO COMERCIO DE LAS PEQUEÑAS CIUDADES) ES/08/LLP-LdV/TOI/149019 Year: 2008 Project Type: Status:

Plus en détail

Formulaire d inscription (form also available in English) Mission commerciale en Floride. Coordonnées

Formulaire d inscription (form also available in English) Mission commerciale en Floride. Coordonnées Formulaire d inscription (form also available in English) Mission commerciale en Floride Mission commerciale Du 29 septembre au 2 octobre 2015 Veuillez remplir un formulaire par participant Coordonnées

Plus en détail

Les contraintes de financement des PME en Afrique : le rôle des registres de crédit

Les contraintes de financement des PME en Afrique : le rôle des registres de crédit Les contraintes de financement des PME en Afrique : le rôle des registres de crédit Ondel ansek Kay Sommaire Il ressort du débat sur le développement économique de l Afrique subsaharienne (ASS) que les

Plus en détail

Instructions pour mettre à jour un HFFv2 v1.x.yy v2.0.00

Instructions pour mettre à jour un HFFv2 v1.x.yy v2.0.00 Instructions pour mettre à jour un HFFv2 v1.x.yy v2.0.00 HFFv2 1. OBJET L accroissement de la taille de code sur la version 2.0.00 a nécessité une évolution du mapping de la flash. La conséquence de ce

Plus en détail

BUILDING REGIONAL DATA ARCHIVES: The African Census Analysis Project (ACAP) Tours, July 18-23, 2005. Professor Tukufu Zuberi www.acap.upenn.

BUILDING REGIONAL DATA ARCHIVES: The African Census Analysis Project (ACAP) Tours, July 18-23, 2005. Professor Tukufu Zuberi www.acap.upenn. BUILDING REGIONAL DATA ARCHIVES: The African Census Analysis Project (ACAP) Tours, July 18-23, 2005 Professor Tukufu Zuberi www.acap.upenn.edu Background Data and information are crucial elements in the

Plus en détail

Language requirement: Bilingual non-mandatory - Level 222/222. Chosen candidate will be required to undertake second language training.

Language requirement: Bilingual non-mandatory - Level 222/222. Chosen candidate will be required to undertake second language training. This Category II position is open to all interested parties. Toutes les personnes intéressées peuvent postuler ce poste de catégorie II. Senior Manager, Network and Systems Services Non-Public Funds Information

Plus en détail

SCHOLARSHIP ANSTO FRENCH EMBASSY (SAFE) PROGRAM 2015-2 APPLICATION FORM

SCHOLARSHIP ANSTO FRENCH EMBASSY (SAFE) PROGRAM 2015-2 APPLICATION FORM SCHOLARSHIP ANSTO FRENCH EMBASSY (SAFE) PROGRAM 2015-2 APPLICATION FORM APPLICATION FORM / FORMULAIRE DE CANDIDATURE Note: If there is insufficient space to answer a question, please attach additional

Plus en détail

IDENTITÉ DE L ÉTUDIANT / APPLICANT INFORMATION

IDENTITÉ DE L ÉTUDIANT / APPLICANT INFORMATION vice Direction des Partenariats Internationaux Pôle Mobilités Prrogrramme de bourrses Intterrnattiionalles en Mastterr (MIEM) Intterrnattiionall Mastterr Schollarrshiip Prrogrramme Sorrbonne Parriis Ciitté

Plus en détail

Must Today s Risk Be Tomorrow s Disaster? The Use of Knowledge in Disaster Risk Reduction

Must Today s Risk Be Tomorrow s Disaster? The Use of Knowledge in Disaster Risk Reduction Must Today s Risk Be Tomorrow s Disaster? The Use of Knowledge in Disaster Risk Reduction Website: https://dce.yorku.ca/crhn/ Submission information: 11th Annual Canadian Risk and Hazards Network Symposium

Plus en détail

RÉSUMÉ DE THÈSE. L implantation des systèmes d'information (SI) organisationnels demeure une tâche difficile

RÉSUMÉ DE THÈSE. L implantation des systèmes d'information (SI) organisationnels demeure une tâche difficile RÉSUMÉ DE THÈSE L implantation des systèmes d'information (SI) organisationnels demeure une tâche difficile avec des estimations de deux projets sur trois peinent à donner un résultat satisfaisant (Nelson,

Plus en détail

ABL and Evivar Medical for Strategic Partnership and Alliance in HIV and Hepatitis

ABL and Evivar Medical for Strategic Partnership and Alliance in HIV and Hepatitis ABL and Evivar Medical for Strategic Partnership and Alliance in HIV and Hepatitis Conférence de Presse ABL SA - Chambre de Commerce de Luxembourg - Mardi 29 Septembre 2009, 18h Annonce de Presse ABL and

Plus en détail

The space to start! Managed by

The space to start! Managed by The space to start! Managed by ESA Business Incubation Centers (ESA BICs) : un programme de soutien à la création d entreprises L Agence Spatiale Européenne (ESA) dispose d un programme de transfert de

Plus en détail

Editing and managing Systems engineering processes at Snecma

Editing and managing Systems engineering processes at Snecma Editing and managing Systems engineering processes at Snecma Atego workshop 2014-04-03 Ce document et les informations qu il contient sont la propriété de Ils ne doivent pas être copiés ni communiqués

Plus en détail

BNP Paribas Personal Finance

BNP Paribas Personal Finance BNP Paribas Personal Finance Financially fragile loan holder prevention program CUSTOMERS IN DIFFICULTY: QUICKER IDENTIFICATION MEANS BETTER SUPPORT Brussels, December 12th 2014 Why BNPP PF has developed

Plus en détail

Judge Group: P Title: Quel est meilleur: le compost ou le fertilisant chimique? Student(s): Emma O'Shea Grade: 6

Judge Group: P Title: Quel est meilleur: le compost ou le fertilisant chimique? Student(s): Emma O'Shea Grade: 6 Project No.1114 Title: Quel est meilleur: le compost ou le fertilisant chimique? Level: Student(s): Emma O'Shea Grade: 6 This progect compares the results of compost, chemical fertilizer and normal earth

Plus en détail

Faits saillants et survol des résultats du sondage

Faits saillants et survol des résultats du sondage NORMES PROFESSIONNELLES NATIONALES pour les gestionnaires de ressources bénévoles Préparer les prochaines étapes Résultats du sondage d'octobre 2012 Merci aux membres qui ont pris le temps de répondre

Plus en détail

Integrated Music Education: Challenges for Teaching and Teacher Training Presentation of a Book Project

Integrated Music Education: Challenges for Teaching and Teacher Training Presentation of a Book Project Integrated Music Education: Challenges for Teaching and Teacher Training Presentation of a Book Project L enseignement intégré de la musique: Un défi pour l enseignement et la formation des enseignants

Plus en détail

staff worldwide years 36b. revenues countries

staff worldwide years 36b. revenues countries 150 336 000 staff worldwide years 36b. 72 72 revenues countries In the lab Special expertise In the field Pilot demonstration Deployment Access to market and customers Decentralized market Risk adverse

Plus en détail

MELTING POTES, LA SECTION INTERNATIONALE DU BELLASSO (Association étudiante de lʼensaparis-belleville) PRESENTE :

MELTING POTES, LA SECTION INTERNATIONALE DU BELLASSO (Association étudiante de lʼensaparis-belleville) PRESENTE : MELTING POTES, LA SECTION INTERNATIONALE DU BELLASSO (Association étudiante de lʼensaparis-belleville) PRESENTE : Housing system est un service gratuit, qui vous propose de vous mettre en relation avec

Plus en détail

calls.paris-neuroscience.fr Tutoriel pour Candidatures en ligne *** Online Applications Tutorial

calls.paris-neuroscience.fr Tutoriel pour Candidatures en ligne *** Online Applications Tutorial calls.paris-neuroscience.fr Tutoriel pour Candidatures en ligne Online Applications Tutorial 1/4 Pour postuler aux Appels d Offres de l ENP, vous devez aller sur la plateforme : calls.parisneuroscience.fr.

Plus en détail

Forthcoming Database

Forthcoming Database DISS.ETH NO. 15802 Forthcoming Database A Framework Approach for Data Visualization Applications A dissertation submitted to the SWISS FEDERAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY ZURICH for the degree of Doctor of

Plus en détail

Paxton. ins-20605. Net2 desktop reader USB

Paxton. ins-20605. Net2 desktop reader USB Paxton ins-20605 Net2 desktop reader USB 1 3 2 4 1 2 Desktop Reader The desktop reader is designed to sit next to the PC. It is used for adding tokens to a Net2 system and also for identifying lost cards.

Plus en détail

PIB : Définition : mesure de l activité économique réalisée à l échelle d une nation sur une période donnée.

PIB : Définition : mesure de l activité économique réalisée à l échelle d une nation sur une période donnée. PIB : Définition : mesure de l activité économique réalisée à l échelle d une nation sur une période donnée. Il y a trois approches possibles du produit intérieur brut : Optique de la production Optique

Plus en détail

WEB page builder and server for SCADA applications usable from a WEB navigator

WEB page builder and server for SCADA applications usable from a WEB navigator Générateur de pages WEB et serveur pour supervision accessible à partir d un navigateur WEB WEB page builder and server for SCADA applications usable from a WEB navigator opyright 2007 IRAI Manual Manuel

Plus en détail

8. Cours virtuel Enjeux nordiques / Online Class Northern Issues Formulaire de demande de bourse / Fellowship Application Form

8. Cours virtuel Enjeux nordiques / Online Class Northern Issues Formulaire de demande de bourse / Fellowship Application Form F-8a-v1 1 / 7 8. Cours virtuel Enjeux nordiques / Online Class Northern Issues Formulaire de demande de bourse / Fellowship Application Form Nom de famille du candidat Langue de correspondance Français

Plus en détail

Le projet WIKIWATER The WIKIWATER project

Le projet WIKIWATER The WIKIWATER project Le projet WIKIWATER The WIKIWATER project Eau et assainissement pour tous Water and sanitation for all Faire connaitre facilement les moyens techniques, financiers, éducatifs ou de gouvernance pour faciliter

Plus en détail

CONVENTION DE STAGE TYPE STANDART TRAINING CONTRACT

CONVENTION DE STAGE TYPE STANDART TRAINING CONTRACT CONVENTION DE STAGE TYPE STANDART TRAINING CONTRACT La présente convention a pour objet de définir les conditions dans lesquelles le stagiaire ci-après nommé sera accueilli dans l entreprise. This contract

Plus en détail

Institut d Acclimatation et de Management interculturels Institute of Intercultural Management and Acclimatisation

Institut d Acclimatation et de Management interculturels Institute of Intercultural Management and Acclimatisation Institut d Acclimatation et de Management interculturels Institute of Intercultural Management and Acclimatisation www.terresneuves.com Institut d Acclimatation et de Management interculturels Dans un

Plus en détail

Contents Windows 8.1... 2

Contents Windows 8.1... 2 Workaround: Installation of IRIS Devices on Windows 8 Contents Windows 8.1... 2 English Français Windows 8... 13 English Français Windows 8.1 1. English Before installing an I.R.I.S. Device, we need to

Plus en détail

Institut français des sciences et technologies des transports, de l aménagement

Institut français des sciences et technologies des transports, de l aménagement Institut français des sciences et technologies des transports, de l aménagement et des réseaux Session 3 Big Data and IT in Transport: Applications, Implications, Limitations Jacques Ehrlich/IFSTTAR h/ifsttar

Plus en détail

POSITION DESCRIPTION DESCRIPTION DE TRAVAIL

POSITION DESCRIPTION DESCRIPTION DE TRAVAIL Supervisor Titre du poste de la superviseure ou du superviseur : Coordinator, Communications & Political Action & Campaigns Coordonnatrice ou coordonnateur de la Section des communications et de l action

Plus en détail

CHAPITRE 4. La réglementation du médicament

CHAPITRE 4. La réglementation du médicament CHAPITRE 4 La réglementation du médicament 1 Les procédures d enregistrement d un médicament en Europe Le choix de la procédure Pour l enregistrement d un médicament dans plus d un état membre de l Union

Plus en détail

POLICY: FREE MILK PROGRAM CODE: CS-4

POLICY: FREE MILK PROGRAM CODE: CS-4 POLICY: FREE MILK PROGRAM CODE: CS-4 Origin: Authority: Reference(s): Community Services Department Cafeteria Services and Nutrition Education Division Resolution #86-02-26-15B.1 POLICY STATEMENT All elementary

Plus en détail

NORME INTERNATIONALE INTERNATIONAL STANDARD. Dispositifs à semiconducteurs Dispositifs discrets. Semiconductor devices Discrete devices

NORME INTERNATIONALE INTERNATIONAL STANDARD. Dispositifs à semiconducteurs Dispositifs discrets. Semiconductor devices Discrete devices NORME INTERNATIONALE INTERNATIONAL STANDARD CEI IEC 747-6-3 QC 750113 Première édition First edition 1993-11 Dispositifs à semiconducteurs Dispositifs discrets Partie 6: Thyristors Section trois Spécification

Plus en détail

ONTARIO Court File Number. Form 17E: Trial Management Conference Brief. Date of trial management conference. Name of party filing this brief

ONTARIO Court File Number. Form 17E: Trial Management Conference Brief. Date of trial management conference. Name of party filing this brief ONTARIO Court File Number at (Name of court) Court office address Form 17E: Trial Management Conference Brief Name of party filing this brief Date of trial management conference Applicant(s) Full legal

Plus en détail

Deadline(s): Assignment: in week 8 of block C Exam: in week 7 (oral exam) and in the exam week (written exam) of block D

Deadline(s): Assignment: in week 8 of block C Exam: in week 7 (oral exam) and in the exam week (written exam) of block D ICM STUDENT MANUAL French 2 JIC-FRE2.2V-12 Module Change Management and Media Research Study Year 2 1. Course overview Books: Français.com, niveau intermédiaire, livre d élève+ dvd- rom, 2ième édition,

Plus en détail

Industrial Phd Progam

Industrial Phd Progam Industrial Phd Progam Catalan Government: Legislation: DOGC ECO/2114/2012 Modification: DOGC ECO/2443/2012 Next: Summary and proposal examples. Main dates March 2013: Call for industrial Phd projects grants.

Plus en détail

AIDE FINANCIÈRE POUR ATHLÈTES FINANCIAL ASSISTANCE FOR ATHLETES

AIDE FINANCIÈRE POUR ATHLÈTES FINANCIAL ASSISTANCE FOR ATHLETES AIDE FINANCIÈRE POUR ATHLÈTES FINANCIAL ASSISTANCE FOR ATHLETES FORMULAIRE DE DEMANDE D AIDE / APPLICATION FORM Espace réservé pour l utilisation de la fondation This space reserved for foundation use

Plus en détail

The new consumables catalogue from Medisoft is now updated. Please discover this full overview of all our consumables available to you.

The new consumables catalogue from Medisoft is now updated. Please discover this full overview of all our consumables available to you. General information 120426_CCD_EN_FR Dear Partner, The new consumables catalogue from Medisoft is now updated. Please discover this full overview of all our consumables available to you. To assist navigation

Plus en détail

Summer School * Campus d été *

Summer School * Campus d été * Agri-Cultures 2013 Summer School * Campus d été * French intensive courses and discovery of French culture and agriculture Français Langue Étrangère découverte de la culture et du monde agricole français

Plus en détail

UNIVERSITE DE YAOUNDE II

UNIVERSITE DE YAOUNDE II UNIVERSITE DE YAOUNDE II The UNIVERSITY OF YAOUNDE II INSTITUT DES RELATIONS INTERNATIONALES DU CAMEROUN INTERNATIONAL RELATIONS INSTITUTE OF CAMEROON B.P. 1637 YAOUNDE -CAMEROUN Tél. 22 31 03 05 Fax (237)

Plus en détail

Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Programme

Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Programme Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Programme Année universitaire / Academic Year: 2013 2014 A REMPLIR

Plus en détail

Networking Solutions. Worldwide VSAT Maintenance VSAT dans le Monde Entretien. Satellite Communications Les Communications par Satellite

Networking Solutions. Worldwide VSAT Maintenance VSAT dans le Monde Entretien. Satellite Communications Les Communications par Satellite www.dcs-eg.com DCS TELECOM SAE is an Egyptian based Information Technology System Integrator company specializes in tailored solutions and integrated advanced systems, while also excelling at consulting

Plus en détail

COPYRIGHT 2014 ALCATEL-LUCENT. ALL RIGHTS RESERVED.

COPYRIGHT 2014 ALCATEL-LUCENT. ALL RIGHTS RESERVED. FONDATION ALCATEL-LUCENT: APPORT DES ENTREPRISES DES TIC DANS LES COMMUNAUTÉS TIC & RSE un duo gagnant pour le développement entrepreneurial en Afrique Mars 2015 UN MONDE ULTRA CONNECTÉ Carte des réseaux

Plus en détail

Township of Russell: Recreation Master Plan Canton de Russell: Plan directeur de loisirs

Township of Russell: Recreation Master Plan Canton de Russell: Plan directeur de loisirs Township of Russell: Recreation Master Plan Canton de Russell: Plan directeur de loisirs Project Introduction and Stakeholder Consultation Introduction du projet et consultations publiques Agenda/Aperçu

Plus en détail

«Rénovation des curricula de l enseignement supérieur - Kazakhstan»

«Rénovation des curricula de l enseignement supérieur - Kazakhstan» ESHA «Création de 4 Ecoles Supérieures Hôtelières d'application» R323_esha_FT_FF_sup_kaza_fr R323 : Fiche technique «formation des enseignants du supérieur» «Rénovation des curricula de l enseignement

Plus en détail

L. Obert, T. Lascar, A. Adam

L. Obert, T. Lascar, A. Adam Améliorer la consolidation des tubérosités grâce au système OMS (Offset Modular System) et l autogreffe Improving tuberosity consolidation using the OMS system (Offset Modular System) L. Obert, T. Lascar,

Plus en détail

THE OUAGADOUGOU RECOMMENDATIONS INTERNET INFRASTRUCTURE FOR AN AFRICAN DIGITAL ECONOMY 5-7 MARCH 2012

THE OUAGADOUGOU RECOMMENDATIONS INTERNET INFRASTRUCTURE FOR AN AFRICAN DIGITAL ECONOMY 5-7 MARCH 2012 THE OUAGADOUGOU RECOMMENDATIONS INTERNET INFRASTRUCTURE FOR AN AFRICAN DIGITAL ECONOMY 5-7 MARCH 2012 We, the participants, assembled in Ouagadougou, Burkina Faso, from 5-7 March 2012, for the meeting

Plus en détail

ERA-Net Call Smart Cities. CREM, Martigny, 4 décembre 2014 Andreas Eckmanns, Responsable de la recherche, Office Fédéral de l énergie OFEN

ERA-Net Call Smart Cities. CREM, Martigny, 4 décembre 2014 Andreas Eckmanns, Responsable de la recherche, Office Fédéral de l énergie OFEN ERA-Net Call Smart Cities CREM, Martigny, 4 décembre 2014 Andreas Eckmanns, Responsable de la recherche, Office Fédéral de l énergie OFEN Une Smart City, c est quoi? «Une Smart City offre à ses habitants

Plus en détail

PHOTO ROYAUME DE BELGIQUE /KINDOM OF BELGIUM /KONINKRIJK BELGIE. Données personnelles / personal data

PHOTO ROYAUME DE BELGIQUE /KINDOM OF BELGIUM /KONINKRIJK BELGIE. Données personnelles / personal data 1 ROYAUME DE BELGIQUE /KINDOM OF BELGIUM /KONINKRIJK BELGIE Service Public Fédéral Affaires Etrangères, Commerce et Coopération au développement Federal Public Service Foreign Affairs, External Trade and

Plus en détail

INDIVIDUALS AND LEGAL ENTITIES: If the dividends have not been paid yet, you may be eligible for the simplified procedure.

INDIVIDUALS AND LEGAL ENTITIES: If the dividends have not been paid yet, you may be eligible for the simplified procedure. Recipient s name 5001-EN For use by the foreign tax authority CALCULATION OF WITHHOLDING TAX ON DIVIDENDS Attachment to Form 5000 12816*01 INDIVIDUALS AND LEGAL ENTITIES: If the dividends have not been

Plus en détail

Règlement sur le télémarketing et les centres d'appel. Call Centres Telemarketing Sales Regulation

Règlement sur le télémarketing et les centres d'appel. Call Centres Telemarketing Sales Regulation THE CONSUMER PROTECTION ACT (C.C.S.M. c. C200) Call Centres Telemarketing Sales Regulation LOI SUR LA PROTECTION DU CONSOMMATEUR (c. C200 de la C.P.L.M.) Règlement sur le télémarketing et les centres d'appel

Plus en détail

http://www.international.umontreal.ca/echange/cap-udem/guide.html#finaliser

http://www.international.umontreal.ca/echange/cap-udem/guide.html#finaliser Requisitos de conocimiento de idioma* CANADÁ Université de Montréal http://www.international.umontreal.ca/echange/cap-udem/guide.html#finaliser Une attestation de votre connaissance du français, si ce

Plus en détail

Data issues in species monitoring: where are the traps?

Data issues in species monitoring: where are the traps? Data issues in species monitoring: where are the traps? French breeding bird monitoring : Animations locales : - dealing with heterogenous data - working with multi-species multi-sites monitoring schemes

Plus en détail

Mise en place d un système de cabotage maritime au sud ouest de l Ocean Indien. 10 Septembre 2012

Mise en place d un système de cabotage maritime au sud ouest de l Ocean Indien. 10 Septembre 2012 Mise en place d un système de cabotage maritime au sud ouest de l Ocean Indien 10 Septembre 2012 Les défis de la chaine de la logistique du transport maritime Danielle T.Y WONG Director Logistics Performance

Plus en détail

Cloud Computing: de la technologie à l usage final. Patrick CRASSON Oracle Thomas RULMONT WDC/CloudSphere Thibault van der Auwermeulen Expopolis

Cloud Computing: de la technologie à l usage final. Patrick CRASSON Oracle Thomas RULMONT WDC/CloudSphere Thibault van der Auwermeulen Expopolis Cloud Computing: de la technologie à l usage final Patrick CRASSON Oracle Thomas RULMONT WDC/CloudSphere Thibault van der Auwermeulen Expopolis ADOPTION DU CLOUD COMPUTING Craintes, moteurs, attentes et

Plus en détail

Contrôle d'accès Access control. Notice technique / Technical Manual

Contrôle d'accès Access control. Notice technique / Technical Manual p.1/18 Contrôle d'accès Access control INFX V2-AI Notice technique / Technical Manual p.2/18 Sommaire / Contents Remerciements... 3 Informations et recommandations... 4 Caractéristiques techniques... 5

Plus en détail

Discours du Ministre Tassarajen Pillay Chedumbrum. Ministre des Technologies de l'information et de la Communication (TIC) Worshop on Dot.

Discours du Ministre Tassarajen Pillay Chedumbrum. Ministre des Technologies de l'information et de la Communication (TIC) Worshop on Dot. Discours du Ministre Tassarajen Pillay Chedumbrum Ministre des Technologies de l'information et de la Communication (TIC) Worshop on Dot.Mu Date: Jeudi 12 Avril 2012 L heure: 9h15 Venue: Conference Room,

Plus en détail

La solution idéale de personnalisation interactive sur internet

La solution idéale de personnalisation interactive sur internet FACTORY121 Product Configurator (summary) La solution idéale de personnalisation interactive sur internet FACTORY121 cité comme référence en «Mass Customization» au MIT et sur «mass-customization.de» Specifications

Plus en détail

News Release. Governments of Canada, Yukon and the Little Salmon/Carmacks First Nation Invest in Water System Upgrades

News Release. Governments of Canada, Yukon and the Little Salmon/Carmacks First Nation Invest in Water System Upgrades News Release CanNor-10-026 Governments of Canada, Yukon and the Little Salmon/Carmacks First Nation Invest in Water System Upgrades Dawson City, Yukon, July 26, 2010 Citizens of Little Salmon/Carmacks

Plus en détail

Préconisations pour une gouvernance efficace de la Manche. Pathways for effective governance of the English Channel

Préconisations pour une gouvernance efficace de la Manche. Pathways for effective governance of the English Channel Préconisations pour une gouvernance efficace de la Manche Pathways for effective governance of the English Channel Prochaines étapes vers une gouvernance efficace de la Manche Next steps for effective

Plus en détail

Archived Content. Contenu archivé

Archived Content. Contenu archivé ARCHIVED - Archiving Content ARCHIVÉE - Contenu archivé Archived Content Contenu archivé Information identified as archived is provided for reference, research or recordkeeping purposes. It is not subject

Plus en détail

Francoise Lee. www.photoniquequebec.ca

Francoise Lee. www.photoniquequebec.ca Francoise Lee De: Francoise Lee [francoiselee@photoniquequebec.ca] Envoyé: 2008 年 11 月 17 日 星 期 一 14:39 À: 'Liste_RPQ' Objet: Bulletin #46 du RPQ /QPN Newsletter #46 No. 46 novembre 2008 No. 46 November

Plus en détail

Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Program

Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Program Formulaire de candidature pour les bourses de mobilité internationale niveau Master/ Application Form for International Master Scholarship Program Année universitaire / Academic Year: 2013 2014 INTITULE

Plus en détail

1.The pronouns me, te, nous, and vous are object pronouns.

1.The pronouns me, te, nous, and vous are object pronouns. 1.The pronouns me, te, nous, and vous are object pronouns.! Marie t invite au théâtre?!! Oui, elle m invite au théâtre.! Elle te parle au téléphone?!! Oui, elle me parle au téléphone.! Le prof vous regarde?!!!

Plus en détail

Gestion des prestations Volontaire

Gestion des prestations Volontaire Gestion des prestations Volontaire Qu estce que l Income Management (Gestion des prestations)? La gestion des prestations est un moyen de vous aider à gérer votre argent pour couvrir vos nécessités et

Plus en détail

AMENDMENT TO BILL 32 AMENDEMENT AU PROJET DE LOI 32

AMENDMENT TO BILL 32 AMENDEMENT AU PROJET DE LOI 32 THAT the proposed clause 6(1), as set out in Clause 6(1) of the Bill, be replaced with the following: Trustee to respond promptly 6(1) A trustee shall respond to a request as promptly as required in the

Plus en détail

THÈSE. présentée à TÉLÉCOM PARISTECH. pour obtenir le grade de. DOCTEUR de TÉLÉCOM PARISTECH. Mention Informatique et Réseaux. par.

THÈSE. présentée à TÉLÉCOM PARISTECH. pour obtenir le grade de. DOCTEUR de TÉLÉCOM PARISTECH. Mention Informatique et Réseaux. par. École Doctorale d Informatique, Télécommunications et Électronique de Paris THÈSE présentée à TÉLÉCOM PARISTECH pour obtenir le grade de DOCTEUR de TÉLÉCOM PARISTECH Mention Informatique et Réseaux par

Plus en détail

REMOTE DATA ACQUISITION OF EMBEDDED SYSTEMS USING INTERNET TECHNOLOGIES: A ROLE-BASED GENERIC SYSTEM SPECIFICATION

REMOTE DATA ACQUISITION OF EMBEDDED SYSTEMS USING INTERNET TECHNOLOGIES: A ROLE-BASED GENERIC SYSTEM SPECIFICATION REMOTE DATA ACQUISITION OF EMBEDDED SYSTEMS USING INTERNET TECHNOLOGIES: A ROLE-BASED GENERIC SYSTEM SPECIFICATION THÈSE N O 2388 (2001) PRÉSENTÉE AU DÉPARTEMENT D'INFORMATIQUE ÉCOLE POLYTECHNIQUE FÉDÉRALE

Plus en détail

Credit Note and Debit Note Information (GST/ HST) Regulations

Credit Note and Debit Note Information (GST/ HST) Regulations CANADA CONSOLIDATION CODIFICATION Credit Note and Debit Note Information (GST/ HST) Regulations Règlement sur les renseignements à inclure dans les notes de crédit et les notes de débit (TPS/ TVH) SOR/91-44

Plus en détail

AGROBASE : un système de gestion de données expérimentales

AGROBASE : un système de gestion de données expérimentales AGROBASE : un système de gestion de données expérimentales Daniel Wallach, Jean-Pierre RELLIER To cite this version: Daniel Wallach, Jean-Pierre RELLIER. AGROBASE : un système de gestion de données expérimentales.

Plus en détail

Once the installation is complete, you can delete the temporary Zip files..

Once the installation is complete, you can delete the temporary Zip files.. Sommaire Installation... 2 After the download... 2 From a CD... 2 Access codes... 2 DirectX Compatibility... 2 Using the program... 2 Structure... 4 Lier une structure à une autre... 4 Personnaliser une

Plus en détail

Compléter le formulaire «Demande de participation» et l envoyer aux bureaux de SGC* à l adresse suivante :

Compléter le formulaire «Demande de participation» et l envoyer aux bureaux de SGC* à l adresse suivante : FOIRE AUX QUESTIONS COMMENT ADHÉRER? Compléter le formulaire «Demande de participation» et l envoyer aux bureaux de SGC* à l adresse suivante : 275, boul des Braves Bureau 310 Terrebonne (Qc) J6W 3H6 La

Plus en détail

Service management. Transforming the IT organization and driving it across the enterprise. Carlo Purassanta. Integrated Technology Services Executive

Service management. Transforming the IT organization and driving it across the enterprise. Carlo Purassanta. Integrated Technology Services Executive Service management Transforming the IT organization and driving it across the enterprise Carlo Purassanta Integrated Technology Services Executive IBM Global CEO Study L entreprise du futur The study Core

Plus en détail

UN PEU DE VOTRE CŒUR EST TOUJOURS À LYON... A PIECE OF YOUR HEART IS FOREVER IN LYON...

UN PEU DE VOTRE CŒUR EST TOUJOURS À LYON... A PIECE OF YOUR HEART IS FOREVER IN LYON... UN PEU DE VOTRE CŒUR EST TOUJOURS À LYON... A PIECE OF YOUR HEART IS FOREVER IN LYON... Diplômé(e)s et futur(e)s diplômé(e)s, les moments passés sur le campus d EMLYON ne s oublient pas... Etre membre

Plus en détail

English Q&A #1 Braille Services Requirement PPTC 144918. Q1. Would you like our proposal to be shipped or do you prefer an electronic submission?

English Q&A #1 Braille Services Requirement PPTC 144918. Q1. Would you like our proposal to be shipped or do you prefer an electronic submission? English Q&A #1 Braille Services Requirement PPTC 144918 Q1. Would you like our proposal to be shipped or do you prefer an electronic submission? A1. Passport Canada requests that bidders provide their

Plus en détail

INSTITUT MARITIME DE PREVENTION. For improvement in health and security at work. Created in 1992 Under the aegis of State and the ENIM

INSTITUT MARITIME DE PREVENTION. For improvement in health and security at work. Created in 1992 Under the aegis of State and the ENIM INSTITUT MARITIME DE PREVENTION For improvement in health and security at work Created in 1992 Under the aegis of State and the ENIM Maritime fishing Shellfish-farming Sea transport 2005 Le pilier social

Plus en détail

The UNITECH Advantage. Copyright UNITECH International Society 2011. All rights reserved. Page 1

The UNITECH Advantage. Copyright UNITECH International Society 2011. All rights reserved. Page 1 The UNITECH Advantage Copyright UNITECH International Society 2011. All rights reserved. Page 1 Two key aspects of UNITECH Distinctive by being selective Standing out while fitting in The Wide and Varied

Plus en détail

Tier 1 / Tier 2 relations: Are the roles changing?

Tier 1 / Tier 2 relations: Are the roles changing? Tier 1 / Tier 2 relations: Are the roles changing? Alexandre Loire A.L.F.A Project Manager July, 5th 2007 1. Changes to roles in customer/supplier relations a - Distribution Channels Activities End customer

Plus en détail

SERVEUR DÉDIÉ DOCUMENTATION

SERVEUR DÉDIÉ DOCUMENTATION SERVEUR DÉDIÉ DOCUMENTATION Release 5.0.6.0 19 Juillet 2013 Copyright 2013 GIANTS Software GmbH, All Rights Reserved. 1/9 CHANGE LOG Correction de bug divers (5.0.6.0) Ajout d une option de relance automatique

Plus en détail